jom jadi kawan saya

Friday 11 May 2012

Manik Suci Part 4


Pusing punya pusing, tangan kami bertiga dah penuh macam nak buat kenduri doa selamat aje. Ayam, ketam, udang, sayur-sayuran yang dah macam nak buat stok seminggu je aku nengok.

Encik Darius si PBB makin muncung bila aku paksa jugak dia angkat barang yang berat-berat kat tangan maklong. Yang sakit mulut, bukannya tangan! Angkat je lah.

"Banyak sangat membeli ni Mak Eton. Si Uci ni bukannya menteri pun nak buat makan-makan meriah macam ni" aku dengar ayat dia tu tapi aku tetap buat tak tahu je. Api kalau disimbah air barulah padam, kan?

"Tak tahu pulak Mak Eton, Yus. Dah Datuk suruh buat, Mak Eton buat laa. Tapi kalau Yus tak suka, nanti Mak Eton cakap kat Datuk suruh cancel aje, boleh?" aku tengok selaju kereta F1 encik Darius ni geleng kepala tak setuju dengan idea maklong tadi. Hmm, dia takut bapak dia rupanya.

"Berapa lama lagi budak Uci ni tinggal kat sini? Yus lemas laa. Asyik nak cari gaduh je dengan Yus" Haa??? Dia kata aku yang cari gaduh dulu?

"Weh, aku belum pekak laa. Cakap je depan-depan. Maklong aku tu bukannya tape kaset nak kena rekod cakap kau lepas tu bagitau aku" ish, tajam betul jelingan dia ni bila kena bahasa dengan aku. Alaa, tu baru sikit.

Jalan punya jalan, maklong kata nak beli ikan sikit buat tambah-tambah. Tengah belek-belek ikan kat situ, tiba-tiba ada sorang hamba Allah ni terpijak lopak air keruh.

Dah nasib Darius nak kena, kuyup jugak dia sebelah badan. Nak je aku gelakkan dia kuat-kuat tapi bila dia dah tudingkan jari kat depan muka, aku pandang tempat lain buat-buat tak nampak kejadian tu.

"Ni semua kau punya pasal. Sebab ni jugak laa aku taknak jejak kaki kat sini tau. Kau ni memang betul laa!" aku rasa mulut dia dah sembuh sepenuhnya kot sebab laju je dia potpet-potpet. Bebel laa kau sepuas-puas hati. Ada aku kisah?

Bila maklong selesai membeli, nampak sangat dia terkejut tengok Darius kotor separuh badan.

"Ya Allah, Yus!!! Apa dah jadi ni?" alahai, meluatnya aku dengar. Lagi menyampah bila tengok Darius buat aksi geli tak bertempat dia tu.

"Tu laa Yus taknak turun tadi. Kan dah kotor habis baju ni. Macam mana ni Mak Eton?" apa yang susah sangat, tak tahu laa aku dia ni. Dah tau kotor, cuci laa. Budak darjah 1 pun tahu benda common sense macam tu.

"Macam mana apa nya? Cuci kat rumah je laa. Awek kat sini tak cukup syarat pun kalau kau nak ngorat!" malas aku nak tengok perangai cerewet dia depan maklong.
"Eh, kau tau tak baju aku ni mahal. Tudung kau sepuluh helai pun belum tentu dapat beli baju ni sehelai" amboi, nak kutuk tudung aku pulak. Aku tengok baju dia biasa je. Bukannya jahit pakai benang emas pun. Berlagak!

"Hmm, eksyen laa kau sekarang ni sementara boleh. Sok-sok kau dah takde nyawa, bungkus kau dengan kain kapan jugak. Bukan guna baju mahal kau tu" selamba betul laa aku bagi dia satu point. Puas hati aku kejap.

Dengan peminat-peminat kau yang terhegeh-hegeh tu boleh laa kau nak tunjuk lagak macam ni. Dengan aku, tak payah. Simpan je lagak kau tu dalam almari, siap kunci rapat-rapat!

"Kau suka laa kalau aku mati cepat. Cakap pasal mati pulak!" aik, hari tu masa kat klinik dia cakap pasal meninggal boleh, takkan aku cakap tiba-tiba jadi haram pulak. Malas aku nak layan PBB singkat akal ni. Tiba-tiba ada lintasan soalan dalam kepala aku yang nak tanya kat dia masa tu jugak.

"Woi, pagi tadi kau tak subuh ek?" terus aku jalan laju-laju ikut belakang maklong menuju ke kereta Darius. Daripada cermin kereta, aku perasan yang muka Darius marah ya amat.

Marah laa kau. Bila aku diam, macam-macam kau kata kat aku. Nak sangat tengok aku melawan kan? Hadap laa kau.

"Mak Eton, tak jadi laa kita makan bihun tu. Yus dah kotor sangat ni. Nanti apa pulak orang kata. Kita balik aje laa ok?" maklong macam biasa, senyum dan angguk aje apa kehendak Putera Bongkak ni.

"Oh ye, encik Darius. Balik nanti ada kena makan ubat nak bagi bengkak tu surut. Kat rumah nanti saya siapkan ubatnya" lembut je aku bercakap kat Darius depan maklong. Saham kena laa jaga! Hehehe.

"Pandai Uci jaga Yus. Kalau macam ni, mesti Datin tak risau lagi kalau Yus sakit" lorrr, dah tua-tua macam ni nak risaukan apa lagi? Tak senonoh aje bunyinya.

"Err, nak masak lauk apa untuk malam ni maklong?" cepat-cepat aku tanya maklong sebab tak best pulak senyap aje duduk sebelah encik PBB ni.

"Kita masak ayam sambal, ketam masak lemak cili padi, udang goreng tomyam. Lepas tu kita buat sayur campur dengan kerabu mangga dan sambal belacan. Nanti Uci tolong maklong siapkan rencah boleh?" semestinya laa aku tolong. Dah baik hati sangat laa orang dalam rumah ni buat makan-makan nak sambut aku.

Kami sampai rumah dalam pukul 10.30pagi. Semua kereta takde kecuali kereta silver Darius. Bergegas dia keluar kereta, masuk ke dalam rumah.

"Tak baik Uci gelakkan dia tadi. Dia memang macam tu. Dalam rumah ni, asyik nak naik angin aje. Itu pun sebab dulu diorang ada gaduh sebab Yus taknak belajar macam abang dia. Dia nak main muzik. Tapi sekarang dah boleh bertegur sapa jugak laa. Kamu jangan kasar sangat dengan dia ye. Percaya tak, baru dua hari Uci kat sini, dah banyak betul si Yus tu bercakap" ish, ye je maklong aku ni. Takkan laa selama ni dia membisu je kalau ada dalam rumah? Macam-macam perangai manusia ni rupanya ya.

Belum habis lagi angkat barang-barang yang beli kat pasar tadi, dah terdengar suara Putera Bongkak tu memekik nama aku. Berkerut muka maklong dengar Darius jerit macam tu. Cepat-cepat aku menyahut.

"Lepas ni, aku tau tak ada dah bau-bau ikan dalam bonet ni. Seat aku yang mana kena kotor tadi pun kau bersihkan. Kalau tak, siap kau!" tak sempat aku nak cakap apa-apa, dia terus hilang kat dalam rumah. Melampau!

Hmm, dengan segera aku keluarkan permaidani kecil alas bonet kereta Darius. Cepat-cepat aku berus, pastikan dengan penuh yakin tak ada lagi bau hanyir ikan lepas tu sidai kat pagar tepi. Aku ambil kain buruk, basahkan dengan air sabun. Kuat-kuat aku tenyeh seat yang kononnya "mabeles" sangat tu.

Bila dah hilang semua tanda kekotoran, aku sembur sampai setengah botol Febreeze. Lepas ni, kalau dia komplen jugak, memang aku baling je kain buruk dengan segala bahan cuci ni kat muka dia. Kau cuci laa sendiri!

Selesai tugas aku bersihkan kereta Darius tu, berlari aku ke dapur nak tolong maklong siapkan makan tengahari merangkap makan malam karang. Ikut kata maklong, selalunya tengahari jarang sangat Datuk Dahlan dan Darian balik makan kat rumah.

Jadi, untuk lauk makan tengahari nanti agak simple. Ayam goreng, kobis masak lemak dengan kerabu mangga. Tak sampai sejam dah siap menu lunch hari tu.


Tengah sibuk nak menyiapkan hidangan makan malam, aku terdengar bunyi kereta kat laman depan. Datin Darina kot? Aku teruskan kerja tak peduli siapa yang balik.
Maklong pun entah ke mana.

Bila aku tengok jam, dah pukul 1.45 petang rupanya. Aku cuci tangan nak beredar ke bilik menunaikan solat Zohor. Selesai solat, aku terdengar bunyi pinggan berlaga dengan sudu di dapur.

"Eh, maklong dah makan ke? Kenapa tak tunggu aku?" cepat kaki menuju ke dapur nak join sekali maklong makan.

Tapi bila aku sampai sana, bukan maklong yang tengah makan. Encik Darian rupanya. Lama aku terdiam kat pintu gerbang dapur tu. Tak tahu nak patah balik atau terus ke meja makan. Patah balik je laa. Dia pun belum nampak aku kat sini. Baru separuh badan aku nak pusing, dah bersuara abang hensem ni teriak nama aku.

"Uci, meh makan dengan saya. Tak sedap pulak makan sorang-sorang" aku teragak-agak lagi nak makan sama ke tak dengan orang sehensem dan sebaik encik Darian ni. Mana laa orang lain dalam rumah ni? Hadoi.

"Err, saya tunggu maklong je laa. Nak makan dengan dia" itu je yang aku mampu luahkan bila dah berdiri sebelah encik Darian kat meja makan tu.

"Takpe, Uci makan aje dengan saya. Kejap aje pun. Semalam masa saya balik, tak sempat kenal pun Uci dah tidur. Penat eh?" tiba-tiba dia bangun ambik pinggan dan terus senduk nasi, letak kat depan aku. Siap tarik kerusi okeh. Macho giler laa aku rasa dia ni.

"Nak lauk apa?" ayark, siap nak sendukkan lauk untuk aku? Ish, dia ni.

"Takpe encik Darian. Saya amik sendiri. Encik makan laa. Kejap lagi nak masuk ofis balik, kan?" aku dah mula masuk fasa kelam kabut amaran jingga. Kontrol..kontrol!
Macam-macam soalan yang dia tanya kat aku. Umur berapa, nama mak, nama bapak, kenapa tak sambung belajar. Ish, macam-macam laa. Aku mintak kerja dengan dia ke ni ha?!

Selang beberapa lama berborak dengan encik Darian, dah terasa selesa dan senang nak ajak berbual. Tapi tengah syok aje bercakap, tiba-tiba turun pulak si PBB ni. Tangan bukak peti sejuk tapi mata jeling aku macam nak terkeluar. Dia marah kot aku duduk semeja dengan abang dia. Mana tau kot dia pikir aku ni tak setaraf dengan keluarga dia. Hmmm.

Darian pandang aje adik dia tak berkata apa-apa. Diorang berdua ni mind-reader ke ha? Angin tak ada, ribut tak ada alih-alih Darius kata kat aku.

"Aku nak makan sekarang kat tempat tadi. Kau makan dengan aku" belum sempat aku nak tanya dia nak lauk apa, dah ghaib pulak dia. Nak buat macam mana ni?

"Biar kan dia Uci. Tak usah dilayankan sangat. Lagi dilayan, lagi besar kepala dia" err, dua beradik ni kenapa? Aku betul-betul serba salah sekarang.

Takkan nak tinggalkan encik Darian yang dah sendukkan nasi untuk aku? Tak sopan betul. Tapi kalau si PBB tu mengamuk sakan kang, susah pulak hidup aku kat sini nanti.

"Takpe laa encik Darian. Saya siapkan nasi untuk encik Darius. Malam karang kita makan sama-sama jugak kan?" aku senyum nipis menyorokkan rasa bengang dalam hati rapat-rapat.

"Uci, saya tak panggil nama penuh awak kan? Saya rasa sini pun bukannya pejabat nak kena berencik-encik bagai. Awak muda 7 tahun dari saya. Panggil saya Abang Yan ok" Hoh??? Nak tercekik aku dengar kata-kata tu. Abang hensem ni suruh aku panggil dia "abang"?

"Dengar tak apa saya suruh tadi?" tanya encik Darius lagi masa tangan dicuci di sinki. Aku angguk tanda faham.

"Good. Malam karang takde lagi encik ok" aku angguk kepala lagi laju daripada tadi. Bila aku pasti yang encik Darian dah hilang dari dapur, baru aku teringatkan nasi encik Darius. Baru hari kedua, aku dah ada rasa tak best macam ni.

Sabar ye hati. Datang sini sebab nak kerja. Nak cari duit ubat untuk mak. Peduli laa apa yang orang lain nak buat kat kau. Cepat-cepat aku isi lauk dalam mangkuk kecil untuk Darius. Mana aku tau dia nak makan apa so, aku cedok semua lauk. Biar dia pilih sendiri nanti.

"Hmm, encik Darius. Jemput makan" sopan je aku cakap kat dia. Berhati-hati tak nak mula bertekak dengan dia kali ni. Tapi macam biasa laa si PBB ni. Dengan muka kerek semacam dia tu, pandang lauk macam apa je. Tapi ikut kata maklong tadi, lauk tu memang kesukaan Darius. Hmm, apa-apa aje laa. Janji aku dah buat tugas aku.

"Mana nasi kau? Kan aku dah kata makan dengan aku" alaa, tak suka betul laa macam ni. Kalau aku jawab, salah. Kalau tak jawab karang lagi laa aku salah. Tapi aku memang taknak makan sekarang. Aku nak makan dengan maklong kejap lagi.

"Err, sorry ye encik Darius. Saya nak tunggu makan sekali dengan maklong. Hmm, takpe. Encik makan aje. Saya tunggu sini" macam ni ke maklong kena layan dia kalau dia tak kerja? Isk, merepek betul tabiat dia ni.

"Kau dengar kan apa yang aku cakap tadi. Sekarang pergi amik pinggan, bawak datang depan aku. Aku nak tengok kau makan" Eiiiiiiii! Ya Allah, Kau kurniakanlah aku kekuatan menghadapi dugaanMu ini Ya Rabb!



Perlahan-lahan aku bangkit menuju ke dapur. Nak cedok nasi pun aku dah rasa malas sangat. Memang pantang betul aku kalau paksa-paksa makan ni tau. Perut aku, aku tau laa bila nak isi.

Lambat-lambat aku berjalan dengan harapan, biar encik Darius tu dah habis makan. Tak payah laa aku teman dia lagi.

"Eh, yang kau ni terhegeh-hegeh macam tak makan satu kurun ni apsal? Cepat sikit!" suka hati dia je nak bentak-bentak aku macam tu. Aku ni kerja dengan dia ke dengan mak dia???

Berhati-hati aku cedok kuah masak lemak tanpa ambil apa-apa lauk pun. Malas sungguh aku nak masukkan nasi tu ke dalam mulut. Tiba-tiba aku nampak encik Darius letak ayam seketul, sayur dan sesudu besar kerabu mangga kat dalam pinggan aku.

"Err, saya tak boleh habis semua nih encik" dia yang tengah tunduk hadap makanan dia, terus angkat muka pandang tepat kat mata aku.

"Kau dengar sini baik-baik. Aku tak nak kau kebulur duduk sini. Suka ke tak, kau mesti habiskan tu semua. Faham?!" dah macam naga bunting je aku dengar dia mendengus. Marah laa tu. Kecik hati aku tau dengar dia cakap macam tu. Ingat aku ni apa?

Masa suap nasi tu ke mulut, rasa macam nak menitik je airmata ni. Bukan sebab aku ni cengeng tapi sebab teringat kat mak lagi. Dah memang kerja aku suapkan mak, mandikan mak, picit kaki dan tangan mak. Tapi sekarang semua tu diambil alih oleh bapak. Boleh ke bapak jaga mak? Bapak pun bukannya sihat sangat.

"Hei, aku suruh makan. Jangan nak menangis depan rezeki. Tak baik. Lepas ni tolong aku kemas balik barang-barang kereta aku yang kau cuci tadi" hmm, boleh pun cakap baik-baik. Terus dia bangun tinggalkan aku dengan pinggan yang hampir penuh semeja tu. Bukannya tau nak angkat pinggan sendiri. Hish!

Bila yakin dia dah tak ada kat kawasan tu, terus aku angkat semua pinggan masuk ke dapur. Melangkah masuk ke dapur, terpandang-pandang je encik Darian iaitu abang hensem makan. Jauh beza dengan adik dia tu. Asyik nak marah, kepala angin dan segala aura negatif ada melekat kat dia. Macam bayang-bayang. Ish, seriau aku!

"Uci dari mana ni dengan pinggan bukan main banyak lagi?" leganya aku dapat dengar suara maklong. Terus aku tersenyum.

"Maklong pergi mana tadi? Puas Uci tunggu nak makan sama. Jom makan maklong" dah tak tahan dengan bau kerabu mangga tu. Kecur air liur dibuatnya.

"Tadi maklong ada kat dalam bilik. Lepas tu kemas kat bilik atas. Maklong turun kejap tadi, nampak Uci tengah sembahyang. Tu yang maklong tak kacau" penjelasan maklong buat aku rasa lega. Sekurang-kurangnya sejak tadi maklong tak keluar dari kawasan rumah ni.

Sambil makan, aku bagitau maklong pasal Darian balik makan tengahari, lepas tu dapat arahan atau lebih tepat lagi paksaan daripada Darius yang suruh aku makan dengan lauk yang membukit dalam pinggan. Maklong siap buat muka tak percaya.

"Darius buat macam tu? Ke Uci?" terkekeh-kekeh maklong gelak kenapa pulak ni? Aku tak mengerti.

"Kalau Uci nak tau, Yus tu macam tak berapa berkenan dengan orang perempaun ni tau. Kalau ada kawan-kawan si Yan tu datang rumah, jangan harap laa Yus nak tunjuk muka. Memang dia bertapa je kat dalam bilik tu" err, macam bukan Darius je. Tapi aku memang setuju bab yang bad mood tu. Sentiasa laa tak ada mood. Dah kena lenyek steamroll kot.

"Hmm, lauk untuk malam karang dah siap. Sekarang ni maklong ada nak suruh Uci buat apa-apa tak?" perlahan aku menghirup air sirap sejuk. Leganya.

"Dah tak ada apa Uci. Rehat laa dulu. Takut-takut tuan kecik tu jerit lagi Uci kang, tak sempat nak lepas lelah" sempat lagi maklong nak usik aku. Cepat-cepat aku pergi ke taman mak datin. Cantiknya bunga-bunga yang dia tanam.

Walau sekarang ni cuaca agak panas tapi kat taman ni rasa nyaman aje. Best betul kalau dapat minum petang kat sini. Dalam pada aku asyik belek-belek bunga yang ada kat situ, ada pulak suara petir tunggal yang berbunyi belakang aku.

"Kau jangan nak usik sebarang. Kalau ibu aku tau, mesti dia tak suka" tengok pun tak boleh! Kedekut.

"Ye laa. Aku tak usik lagi. Kau datang sini nak apa?" malas je aku nak layan 'tuan sementara' aku ni.

"Tadi kau kata nak kasi aku makan ubat. Dah pukul berapa ni? Macam mana aku nak baik cepat? Lusa aku ada shoot tau tak?" alamak, macam mana boleh lupa ni. Berlari aku masuk ke dapur ambik ubat dan air kosong segelas.

"Haa, nah!" tercungap-cungap aku mengah. Ubat sendiri pun tak tau nak ambik. Aku pun bongsu jugak. Perempuan lagi. Tak ada pulak aku berangan nak mengada-ngada macam ni.

"Apasal banyak sangat ni? Sampai lima biji? Semalan dua aje. Kau nak racun aku ye?" apa laa yang dia ni merepek, tak tau laa aku.

"Hei, kepala kau ni dah masuk kuman ke hah? Banyak sangat songeh. Lain kali jaga sendiri jadual ubat kau. Tak puas hati, pergi marah doktor yang kasi ubat ni kat kau!" sambil aku letak plastik ubat yang tertera jadual pengambilan ubat dia sehari-hari.

Ada yang kena ambil dua kali sehari. Ada pulak yang kena ambik tiga kali sehari. Lagi sebiji ubat untuk bengkak. Lagi sebiji tu antibiotik.
Aku betul-betul rasa fed-up nak layan 'anak raja jadian' ni lama-lama. Ni baru dua hari. Kalau dua bulan, macam mana laa agaknya?!

6 comments:

  1. Jaga2 Uci.. takut nanti jatuh hati.. hehehe.. sukalah Darius ni.. Yati.. i luv this..very much!

    ReplyDelete
    Replies
    1. xde meknanya nk suka kat putera bongkak tu..
      baik laa bengkak dh surut sket..dh nk kena bunag satu B..

      Delete
  2. mesti darian ngan darius ni ade hati ngan uci kan??? berdebar2 tggu cerita selanjutnya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ermm, mcm xbaik je adik badik gaduh rebut pompuan..

      kita tgk cemana ek...

      thanx darl!

      Delete
  3. he3x..kelakar sungguh tgok uci&darius asik bertekak:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. alin, si uci tu mmg xnk gaduh tp darius tu yg asik wat hal..

      sape yg thn klo asik kena marah kan?

      mekasih sudi baca dear..muah3!

      Delete